diumenge, 27 de novembre del 2011

Entrevista als mestres.

      L'activitat consisteix en fer una entrevista a un mestre per part del alumnes en l'àrea de català de cinquè de primària (que tenen problemes en l'expressió oral i escrita del català per ser castellanoparlants) amb un guió de preguntes pue prèviament han treballat. Els costava prou l'expressió oral i a més davant un mestre i un micro pero amb prou d'assaig ha sortit bé. Les competències bàsiques que s'han fet servir són:

- Comunicació lingüística iaudiovisual.
- Tractament de la informació i competència digital.
- Aprendre a aprendre.
- Autonomía e iniciativa personal.







dimecres, 23 de novembre del 2011

Conte del rei Artur

Competències bàsiques que treballa:

Comunicació lingüística i audiovisual
Tractament de la informació i competència digital
Aprendre a aprendre
Autonomia i iniciativa personal

Desenvolupament de l'experiència a l’aula amb el grup d’alumnes:

Nivell: Educació infantil
Cicle: nins i nines de 4 a 6 anys
Característiques del grup: molt interès per fer coses noves, participatiu i pacient
Temporització: 5 sessions
Planificació i desenvolupament:
1. Elecció del conte i adaptació
2. Sessions d'enregistrament: petits trossos que el mestre llegeix i els infants repeteixen. Després s'enganxen un rere l'altre per a formar-ne un de sol.
3. Retocs d'edició de l'enregistrament.
4. Elecció d'una música de fons i d'alguns efectes sonors.
5. Realització del muntatge final i retocs per a un bon acabat

Valoració de l’aplicació:
Ha estat una experiència molt positiva i que ha creat una gran motivació, sobretot pel fet d'enregistrar i escoltar la pròpia veu, i els efectes sonors que es poden aplicar per a modificar-la.
El fet de poder sentir el conte sencer com si l'haguessin enregistrat en una sola vegada, com si llegissin, ha fet que se sentissin importants.
A més, un relat de prínceps i cavallers, bruixots i espases,

LA POESIA A L'AULA DE PRIMÀRIA

TEMA: POESIA A L'AULA DE PRIMÀRIA.

TEXT A ENREGISTRAR: "EL VAMPIRET DRACULET" DE PONÇ PONS.

JUSTIFICACIÓ: Es pretén potenciar l'expressió i comunicació oral a més de treballar la poesía i la rima de manera lúdica i creativa.
Aquesta activitat s'ha realitzat amb alumnes de quart de primària.

TEMPORALITZACIÓ: Hem dedicat tres sessions per dur endavant aquest projecte .
  • A la primera, es tractava de llegir , comprendre i memoritzar la poesía.
  • A la segona sis nins/nines han enregistrat la poesía. Cada un, una estrofa. Després entre tots hem triat la música de fons i diferents renous relacionats amb cada estrofa.
  • Finalment , a l'hora de plàstica , cada alumne de la classe ha fet un auca amb sis vinyetes.
COMPETENCIES BÀSIQUES TREBALLADES:
  • Competència en comunicació lingüística.
  • Tractament de la informació i competència digital.
  • Competència per aprendre a aprendre.
  • Competència cultural i artística.


dimarts, 8 de novembre del 2011

Cuinam a la ràdio


Activitat

Tema: Cuina a la ràdio

Text a enregistrar: Una locutora de ràdio entrevista a una convidada que explica i elabora una recepta de cuina, concretament unes postres.
-          Salutació als oients i benvinguda a la convidada
-          Presentació de la recepta
-          Preguntes d’aclariment
-          Tast final

Justificació: Activitat dissenyada per millorar l’expressió oral i  la creativitat dels alumnes. S’ha triat l’entrevista com a modalitat per part dels alumnes, cosa que fa que estiguin més motivats.

Competències bàsiques implicades:
Competència en comunicació lingüística.
Tractament de la informació i competència digital.
Competència per aprendre a apredre.

Aquesta activitat ha estat desenvolupada per una alumna de 2n d'ESO. 

Se li va proposar la tasca i ella mateixa va triar el tema a tractar. Una vegada decicit que es faria un programa de cuina a la ràdio pactàrem el guió del diàleg, a partir de llavors començàrem fer proves de gravació fins que ens va sortir correcte. El fet que sigui una mica imporvisat fa que sigui més fresc que si fos llegit i que l'alumne hagi d'estar més concentrat per anar formant ràpidament un esquema mental del seu discurs a l'hora que el verbalitza. S'ha exigit que fos un discurs correcte, vigilant barbarismes i amb un vocabulari acurat.

Llavors gravàrem els sons i férem l'edició de manera conjunta. Triàrem la música d'inici i final i començàrem el muntatge.

El resultat ha estat satisfactori. L'alumne ha estat motivada en tot moment i el seu aprenentatge ha tengut repercussions, es va baixar l'audacity al seu ordinador i va fent proves. Se li ha obert una porta a futurs aprenentatges i possibilitats d'aprendre.

Per a que l'activitat sigui més enriquidora s'hauria d'haver desenvolupat en petit grup.

dilluns, 7 de novembre del 2011

Conte

Competències: comunicativa i digital.

No he pogut treballar aquest material amb els alumnes de classe.

divendres, 4 de novembre del 2011

El cicle de l'aigua

Competències bàsiques principals que treballa: C. en el coneixement i interacció amb el món físic, C. comunicativa, i Tractament de la informació i C. digital.

És un bon punt de partida per conscienciar l’alumnat que l’estalvi d’aigua és necessari. A part de fer-los entendre el cicle de l’aigua també vull descobrir com afecta el canvi climàtic en el cicle de l’aigua i preveure quines conseqüències pot tenir en el futur. A més, crec que és un punt de partida molt motivador que pot generar altres focus d’estudi sobre els processos naturals i també iniciar un debat sobre els nostres actes en el món que provoquen canvis molt greus en el seu funcionament.

No he treballat aquest material a classe amb el meu alumnat del present curs perquè les seves característiques (no estan alfabetitzats) no m'ho han permès.



dijous, 10 de març del 2011

Locució

http://www.goear.com/listen/d887507/locucio-paola-meseguerAquesta és una locució de ràdio per entendre els conceptes de sistema operatiu i diferenciar-lo de programa d'aplicació. Esta dirigida a l'alumanat de primer de batxillerat de nocturn per a l'assignatura de Tecnologia de la informació i la comunicació.

dimecres, 9 de març del 2011

Llegenda d'un Castell de Mallorca

Una llegenda d'un castell de Mallorca, és un muntatge àudio per exemplificar el projecte que faran els alumnes de 4rt d'ESO a Informàtica
Enllaç a l'àudio

dimarts, 8 de març del 2011

Urlaubsort Mallorca- Entrevista

Aquesta activitat és un exemple del que poden fer els alumnes d'avançat d'alemany d'EOI amb el porgrama audacity.
Es tracta de fer un reportatge radiofònic amb entrevistes reals, elaborar les preguntes, fer el muntatge de les respostes i la música per tal de presentar-lo als companys i treballar així la comprensió auditiva en un nivell mitjà-alt.
Aquest tipus d'activitat té múltiples variants i no es imprescincible fer-la amb nadius. Qualsevol tema és vàlid perquè els alumnes entrevistin els companys i es faci feina amb la producció i amb la comprensió de textos orals.
El fet que hi hagi música de fons quan es parla, és una dificultat afegida, però li imprimeix realisme, ja que és un efecte que s'emplea bastant en aquest tipus de reportatges.

En aquest cas, i com que no es podien fer les entrevistes a gent pel carrer, ja hagut una recerca d'opinions reals sobre Mallorca a internet (blogs, etc). S'han seleccionat unes quantes (s'ha treballat també la part de comprensió lectora per part del grup que feia el reportatge) i s'han enregistrat donant-los efectes. Es treballa així també la pronúncia.

El grup elabora preguntes pels companys (verdader/fals; comprensió d'algun detall / comprensió general).

Es corregeix.

S'evalua als alumnes que han fet el reportatge, la qualitat d'aquest. Als alumnes que han fet la comprensió auditiva, el nivell d'aquesta.

dilluns, 7 de març del 2011

Sense por a la tècnica
La següent activitat va dirigida a alumnes de segon cicle de 4t de l’ ESO. És un grup de 15 alumnes que estan predisposats a treballar i a participar amb les activitats que preparen els professors, són alumnes molt inquiets i amb moltes ganes d'aprendre. Aquesta activitat la farem durant 4 sessions .
En la primera es gravarà l'entrevista.
En la segona llegirem i farem una comprenssió lectora guiada amb unes preguntes per a fer-los reflexionar sobre el tema que ocupa l'entrevista.
En la tercera analitzarem l'estructura externa, el tipus de text, en aquest cas l'entrevista, i les seves característiques i també la compararem amb altres tipus de textos
En la quarta, els alumnes intentaran posar en pràctica tot allò que han aprés i faran ells mateixos amb grups de tres persones una entrevista. Elegiran un tema, una persona per entrevistar-la i prepararan les preguntes amb ajuda del professor. Aquesta entrevista serà gravada per a després escoltar-la tots els alumnes a classe.

L’entrevista escollida es d’una sociòloga encarregada de dos projectes de formació professional per a al•lotes a Alemanya, encaminats a afavorir la inclusió de les dones en professions masculines. En l’entrevista titulada “Sense por a la tècnica”. Annemarie Cordes parla dels obstacles que les dones troben en les professions atípiques. L'objectiu és que l’alumnat aprengui, per una part què és i quines parts ha de tenir l’entrevista, i que en aquest tipus de comunicació oral, han de tenir cura del llenguatge utilitzat, el lèxic, el ritme, el to de veu... Per altra banda utilitzarem aquesta entrevista per a introduir el tema de les professions i quina desitgen exercir en la vida adulta, que cada vegada tenen més a prop. Els farem reflexionar sobre: quines professions estan lligades a papers tradicionalment desenvolupats per dones en l'àmbit privat?, quines gaudeixen de major prestigi social?, quines qualitats es precisen per a exercir les unes i les altres?, Semblen totes igualment valuoses? Són valorades en la mateixa mesura en la societat?...

Respecte a les competències bàsiques que tractarem seran: la competència en comunicació lingüística, és a dir utilització del llenguatge com a instrument de comunicació oral i escrita i con a instrument d'aprenentatge, interacció amb el món físic, competència digital i tractament de la informació,buscar , obtenir, processar i comunicar informació i transformar-la en coneixement, selecció d'informació i ús i transmissió en diferents suports, incloent les noves tecnologies; competència social i ciutadana, per a comprendre la realitat social del món en què viuen, competència per aprendre de forma autònoma al llarg de la vida i autonomia i iniciativa personal, possibilitat d'optar per un criteri propi i dur endavant les iniciatives necessàries per a desemvolupar l'opció triada i fer-se responsable d'ella a l'àmbit personal, laboral i social.