dilluns, 5 de desembre del 2011

el lleó i el ratolí

Les competències que treballa són:
Competència lingüística, la digital, la d'autonomia i iniciativa personal

Els alumnes cerquen el test, el graben, li posen efectes i música de tal manera que aconsegueixen els efectes desitjats i treballes totes les cracterítiques relacionades amb el só que permet desenvolupar el programa

GRAVACIÓ: LA HIGIENE.


La gravació que han realitzat els alumnes de 5è forma part de tres projectes del centre:
  • Programació de TIC del 3r cicle.
  • Monogràfic “Bon dia i salut!” que es desenvolupa al centre.
  • Projecte “Què sona a Puig d'en Valls?”.
En les sessions de TIC programades,els alumnes han de fer un power point sobre la higiene amb la col·laboració del tutor/a al tercer cicle. Un grup de 8 alumnes de 5è A i B han realitzat la gravació del que formarà part del power point..
Els alumnes han realitzat la gravació de:
    • Text.
    • Efectes especials.
    • Música de fons.

Al final de power point s'incorporarà la gravació.

Aquesta gravació la incorporaran al bloc del TIC per a que els companys d'altres cicles la puguin escoltar.

El temade la higiene forma part del monogràfic del centre "bon dia i salut!"
Setembre-octubre: Alimentació.
Novembre-desembre: Hàbits d'higiene:
      • Infantil rutines a casa.
      • Primer cicle, rutines a l'escola.
      • Segons cicle, els polls la seua prevenció i eliminació.
      • Tercer cicle, la higiene i els olors corporals en aquesta edat.
        El power point elaborat s'ha de penjar en la pàgina web de l'escola.
La música de fons forma part del projecte “Què sona a Puig d'en Valls?”
    • Cada tres setmanes es treballa un compositor o grup i la seua producció.
    • Al mes d'octubre treballàrem Ressonadors i la cançó glossada, hi va haver una participació de Ressonadors a l'escola i els alumnes preparàrem “Anàrem a Sant Miquel” cançó popular d'Eivissa que sona amb boca closa durant la gravació.

La gravació s'ha realitzat en dues sessions de 45 minuts.

COMPETÈNCIES TREBALLADES:

    • Competència lingüística:
        Comunicació oral.
    1.2- Parlar per que altres escoltin i comprenguin
.- Habilitats per produir textos orals adequats en diferents situacions i amb diferents finalitats
.- Acceptar la comunicació als contextos.
          .- Desenvolupar-se en contextos diferents al propi.
    .- Adoptar decisions.
    .- Conviure.
     .- Disfrutar escoltant, llegint o expressant-se de forma oral-escrita.

Competència coneixemnt i interacció amb el món físic.

MILLORA I PRESERVACIÓ DE LES CONDICIONS DE VIDA PRÒPIA, DELS ALTRES I DE LA RESTA D’ESSERS VIUS.
.- Pràctica de valors. Dirigida a la millora i preservació de les condicions de la pròpia vida, de les altres persones i de la resta dels éssers vius.
      ,. Habilitats per actuar adequadament en diferents àmbits de la vida i del coneixement i per utilitzar els coneixements i els procediments al servei de les pràctiques que contribueixen a protegir el medi ambient i la salut.
..- La protecció de la salut, tant individual com col·lectiva.
.- Interioritzar els elements clau de la qualitat de vida de les persones.
Tractament de la informació i competència digital
1.- Emprar les TIC com a element essencial per informar-se, aprendre i comunicar-se, crcar, obtenir, processar i comunicar informació.
.- Coneixement i aplicació dels elements i de les ferramentes tècniques.
,. Habilitats per conèixer, seleccionar, tractar i utilitzar diferents ferramentes tecnològiques i les aplicacions i els elements principals d’un ordinador.
,. Accedir a la informació utilitzant tècniques i estratègies específiques.
.- Cercar, seleccionar, registrar, tractar i analitzar la informació.
.- Manejar estratègies per identificar i resoldre problemes habituals de software i hardware.
.- Fer ús habitual dels recursos tecnològics disponibles.
2.- Recerca i tractament de la informació
.- Dominar i aplicar en diferents situacions i contextos llenguatges específics bàsics: textual, numèric, icònic, visual, gràfic i sonor.
.- Dominar les pautes de descodificació i transferència.
.- Aplicar en diferents situacions i contextos els diferents situacions i contextos
3.- Transformar la informació en coneixement.
Coneixement i aplicació.
- Organitzar la informació, relacionar-la, analitzar-la, sintetitzar-la, fer inferències i deduccions de diferents nivells de complexitat.
- Resoldre problemes de forma real de manera eficient.
- Prendre decisions.
- Treballar en entorns cooperatius.
- Aconseguir objectius i metes d’aprenentatge, treball i oci.
- Avaluar i seleccionar noves fonts d’informació i innovacions tecnològiques en funció de la seua utilitat per emprendre tasques.
- Processar i gestionar adequadament la informació.
- Comprendre i integrar la informació.

Comunicar la informació.
- Comunicar la informació i els coneixements.
- Usar les tecnologies de la informació i la comunicació com elements essencials per informar-se, aprendre i comunicar-se.
- Emprar diferents recursos expressius a més de les TICs.
- Utilitzar les noves tecnologies de la informació i la comunicació com instrument de treball intel·lectual.
- Generar creacions responsables i creatives.
Competència cultural i artística

- Disposar d’habilitats de pensament, perceptives i comunicatives , de sensibilitat i sentit estètic per poder comprendre les manifestacions artístiques, valorar-les, emocionar-se i disfrutra-les.
- Tenir coneixement bàsic de les tècniques, recursos i codis dels diferents llenguatges artístics.
- Valorar la diversitat cultural.Estimar la creativitat en els diferents mitjans artístics: música, literatura, arts visuals i escèniques, arts populars.
- Desenvolupar habilitats de cooperació i de la realització d’experiències artístiques compartides per aconseguir un resultat final i valorar les aportacions pròpies i ajenes.
- Posar en funcionament la iniciativa, la imaginació, la creativitat per expressar-se mitjançant codis artístics.

Competència per aprendre a aprendre
1.1.-Coneixement de les pròpies capacitats intelectuals, emocionals i físiques.
Habilitats per:
- Valorar-se a sí mateix, tenir confiança en les seues possibilitats, actuar amb perseverança i decisió al tractar feines i assumir responsabilitats.
- Tenir consciència de les capacitats d’aprenentatge: atenció, concentració, memòria, comprensió i expressió lingüística, motivació de logros, etc
1.2.- Motivació i sentiment de competència personal.
Habilitats per:
- Identificar l’aprenentatge i el sebre com una necessitat que és necessària satisfer a través de la curiositat i el gust per aprendre i per compartir aquest aprenentatge.
- Conèixer les pròpies possibilitats i carències, treure profit de les primeres i motivar-se per superar les segones.
- Confiar amb un mateix.
.- Tenir una actitud positiva cap el canvi i la innovació.
Competència autonomia personal.
1.1.- Coneixement i confiança en si mateix i la pràctica de valors.
Habilitats per:
- Valorar-se a sí mateix i analitzar les possibilitats i limitacions.
- Tenir confiança en els pròpies possibilitats.
- Actuar amb perseverança i decisió en l’abordatge de tarees.
- Assumir riscs i i responsabilitats.
- Comprendre i actuar lliurement amb valors personals i socials democràtics.
- Tenir una visió estratègica dels rectes i de les oportunitats.

LA LLAR (microconte)


* Activitat no enregistrada amb alumnes.
Aquest text forma part d’una pràctica inclosa a un treball (inèdit) que es titula: L’educació intercultural a través de les practiques de dramatització. Es proposen un conjunt d’activitats pensades i estructurades per tractar la interculturalitat dins l'aula des d'una perspectiva vivencial, lúdica, participativa... és a dir, a través del teatre.
Aquesta activitat responia a una fase avançada del procés. A l’aspecte intercultural es tractava d’ampliar mirades, de veure situacions aparentment allunyades en l’espai i el temps que reflectien o reflecteixen situacions de marginació, persecució, allunyament forçós d’un espai, una llar, etc. En molt de casos això ha produït i  produeix desplaçaments massius de població, refugiats i exiliats. En aquest relat la referència a l’holocaust jueu pel nazisme pareix clara, però podria ser un camp de refugiats actual a qualsevol lloc del món. A l’aspecte teatral jugarien  a la lectura, a la introducció de diferents veus (narrador, mare, nina), a representar l’escena construint els personatges, un espai, un context. Però també, a debatre sobre on eren i per què, quina era la destinació del tren, com podia continuar la història i en un final (possible, probable, ideal, etc.)
La pràctica amb l'Audacity obriria una nova possibilitat de treball, pel fet d'enregistrar diferents veus, accents i tonalitats i, naturalment, d'estructurar propostes creatives diferenciades; així com treballar els sons i la música en directe. 
Mantenim que seria més important el procés, el treball en equip, que el resultat, però aquest tipus d'enregistrament permeten apreciar un resultat final a curt termini i per tothom a la vegada. Depenent de la situació i interessos del grup es podria avançar cap a formats de ràdio-novel·la. 

diumenge, 4 de desembre del 2011

Tres al·lotes fines

Titol : Tres al·lotes fines (Rondaia mallorquina recollida per Mn Antoni Mª Alcover)

Competències treballades:

- Competència lingüística.
- Competència cultural i artística.
- Competència del tractament de la informació i competència digital.
- Competència d'aprendre a aprendre.
- Competència d'autonomia i iniciativa personal.

Alumnat: Alumnat de 1er d'ESO amb mancances tant a l'expressió com a la comprensióoral de la llengua catalana.

Justificació: Aquesta activitat està pensada per treballar amb aquells alumnes que presenten dificultats a l'expressió i comprensió oral,puguin així treballar a partir de textes breus, divertits i entretenguts aquestes parts del llenguatge,al mateix temps que poden treballar altres competències com ara la digital, cultural, aprendre a aprendre...

Temporalització: Una primera sessió per llegir i escollir la rondaia que s'acordi,una segona sessió per preparar l'activitat ( selecció dels personatges,renous, de fons i música de fons) i una tercera sessió per a dur a terme la gravació.

Valoració de l'activitat. L'activitat no és gaire dificil , la dificultat està en la sincronia de veus, música i renous de fons, però això s'assoleix amb la pràctica.



diumenge, 27 de novembre del 2011

Entrevista als mestres.

      L'activitat consisteix en fer una entrevista a un mestre per part del alumnes en l'àrea de català de cinquè de primària (que tenen problemes en l'expressió oral i escrita del català per ser castellanoparlants) amb un guió de preguntes pue prèviament han treballat. Els costava prou l'expressió oral i a més davant un mestre i un micro pero amb prou d'assaig ha sortit bé. Les competències bàsiques que s'han fet servir són:

- Comunicació lingüística iaudiovisual.
- Tractament de la informació i competència digital.
- Aprendre a aprendre.
- Autonomía e iniciativa personal.







dimecres, 23 de novembre del 2011

Conte del rei Artur

Competències bàsiques que treballa:

Comunicació lingüística i audiovisual
Tractament de la informació i competència digital
Aprendre a aprendre
Autonomia i iniciativa personal

Desenvolupament de l'experiència a l’aula amb el grup d’alumnes:

Nivell: Educació infantil
Cicle: nins i nines de 4 a 6 anys
Característiques del grup: molt interès per fer coses noves, participatiu i pacient
Temporització: 5 sessions
Planificació i desenvolupament:
1. Elecció del conte i adaptació
2. Sessions d'enregistrament: petits trossos que el mestre llegeix i els infants repeteixen. Després s'enganxen un rere l'altre per a formar-ne un de sol.
3. Retocs d'edició de l'enregistrament.
4. Elecció d'una música de fons i d'alguns efectes sonors.
5. Realització del muntatge final i retocs per a un bon acabat

Valoració de l’aplicació:
Ha estat una experiència molt positiva i que ha creat una gran motivació, sobretot pel fet d'enregistrar i escoltar la pròpia veu, i els efectes sonors que es poden aplicar per a modificar-la.
El fet de poder sentir el conte sencer com si l'haguessin enregistrat en una sola vegada, com si llegissin, ha fet que se sentissin importants.
A més, un relat de prínceps i cavallers, bruixots i espases,

LA POESIA A L'AULA DE PRIMÀRIA

TEMA: POESIA A L'AULA DE PRIMÀRIA.

TEXT A ENREGISTRAR: "EL VAMPIRET DRACULET" DE PONÇ PONS.

JUSTIFICACIÓ: Es pretén potenciar l'expressió i comunicació oral a més de treballar la poesía i la rima de manera lúdica i creativa.
Aquesta activitat s'ha realitzat amb alumnes de quart de primària.

TEMPORALITZACIÓ: Hem dedicat tres sessions per dur endavant aquest projecte .
  • A la primera, es tractava de llegir , comprendre i memoritzar la poesía.
  • A la segona sis nins/nines han enregistrat la poesía. Cada un, una estrofa. Després entre tots hem triat la música de fons i diferents renous relacionats amb cada estrofa.
  • Finalment , a l'hora de plàstica , cada alumne de la classe ha fet un auca amb sis vinyetes.
COMPETENCIES BÀSIQUES TREBALLADES:
  • Competència en comunicació lingüística.
  • Tractament de la informació i competència digital.
  • Competència per aprendre a aprendre.
  • Competència cultural i artística.


dimarts, 8 de novembre del 2011

Cuinam a la ràdio


Activitat

Tema: Cuina a la ràdio

Text a enregistrar: Una locutora de ràdio entrevista a una convidada que explica i elabora una recepta de cuina, concretament unes postres.
-          Salutació als oients i benvinguda a la convidada
-          Presentació de la recepta
-          Preguntes d’aclariment
-          Tast final

Justificació: Activitat dissenyada per millorar l’expressió oral i  la creativitat dels alumnes. S’ha triat l’entrevista com a modalitat per part dels alumnes, cosa que fa que estiguin més motivats.

Competències bàsiques implicades:
Competència en comunicació lingüística.
Tractament de la informació i competència digital.
Competència per aprendre a apredre.

Aquesta activitat ha estat desenvolupada per una alumna de 2n d'ESO. 

Se li va proposar la tasca i ella mateixa va triar el tema a tractar. Una vegada decicit que es faria un programa de cuina a la ràdio pactàrem el guió del diàleg, a partir de llavors començàrem fer proves de gravació fins que ens va sortir correcte. El fet que sigui una mica imporvisat fa que sigui més fresc que si fos llegit i que l'alumne hagi d'estar més concentrat per anar formant ràpidament un esquema mental del seu discurs a l'hora que el verbalitza. S'ha exigit que fos un discurs correcte, vigilant barbarismes i amb un vocabulari acurat.

Llavors gravàrem els sons i férem l'edició de manera conjunta. Triàrem la música d'inici i final i començàrem el muntatge.

El resultat ha estat satisfactori. L'alumne ha estat motivada en tot moment i el seu aprenentatge ha tengut repercussions, es va baixar l'audacity al seu ordinador i va fent proves. Se li ha obert una porta a futurs aprenentatges i possibilitats d'aprendre.

Per a que l'activitat sigui més enriquidora s'hauria d'haver desenvolupat en petit grup.

dilluns, 7 de novembre del 2011

Conte

Competències: comunicativa i digital.

No he pogut treballar aquest material amb els alumnes de classe.

divendres, 4 de novembre del 2011

El cicle de l'aigua

Competències bàsiques principals que treballa: C. en el coneixement i interacció amb el món físic, C. comunicativa, i Tractament de la informació i C. digital.

És un bon punt de partida per conscienciar l’alumnat que l’estalvi d’aigua és necessari. A part de fer-los entendre el cicle de l’aigua també vull descobrir com afecta el canvi climàtic en el cicle de l’aigua i preveure quines conseqüències pot tenir en el futur. A més, crec que és un punt de partida molt motivador que pot generar altres focus d’estudi sobre els processos naturals i també iniciar un debat sobre els nostres actes en el món que provoquen canvis molt greus en el seu funcionament.

No he treballat aquest material a classe amb el meu alumnat del present curs perquè les seves característiques (no estan alfabetitzats) no m'ho han permès.