diumenge, 7 de març de 2010

En Pere i el llop

El conte musical de Pere i el llop va ser escrit per Sergei Prokoviev l'any 1936. La seva idea era fer arribar als nens la música simfònica sense que s'avorrissin. Va cercar diferents personatges i els va representar per un instrument. Alhora volia representar aspectes de la societat a raves dels diferents protagonistes del conte.

L'avi-el fagot-l'autoritat
En Pere-els violins-l'irreflexió i la valentia davant el perill
L'ocell-la flauta travessera-l'heroi
L'ànec-l'oboè-el covard i burgès
El moix-el clarinet-l'astut
El llop-la trompa-el malvat i pervers enemic
Els caçadors-els timbals-la força del mon adult que encara que molt ben armat, és força incapaç de res...

L'audició del conte i les activitats a partir d'aquesta afavoreixen el coneixement dels diferents instruments: nom, forma i timbre i faciliten la presentació de les diferents famílies orquestrals. vent, corda i percussió.
L'activitat esta pensada per a un tercer de primària i pens que aquesta és una de les millors obres per apropar als nens petits a la música d'orquestra.
Aprofitant el conte es poden treballar les diferents àrees:
Llenguatge musical: qualitats del so, instruments, formacions musicals: l'orquestra,...
Llenguatge verbal: Narració del conte: Comprensió i expressió, vocabulari,...
Llenguatge matemàtic: nombre de personatges, cordes del violí, tamany i forma dels
instruments,...
Llenguatge plàstic: Dibuix del conte, dels personatges,...
Coneixement del medi:, la família, la casa, el zoo, ...; animals : aus, mamífers,...
Coneixement d'un mateix: nen : morfologia, capacitats físiques i intel·lectuals, avi: diferències morfologiques, experiència,...
Per tant es treballen pràcticament totes les competències bàsiques.
La temporalització de la unitat didàctica ens ocuparà tres o quatre classes per fer l'audició i les diferents activitats.